Regularna wymiana paska rozrządu
Wymiana paska rozrządu w odstępach czasu przewidzianych przez producenta danego pojazdu jest jedną z najważniejszych czynności serwisowych. W razie przegapienia terminu wymiany istnieje ryzyko zerwania się paska, co w konsekwencji niemal zawsze prowadzi do poważnego i drogiego w naprawie uszkodzenia silnika. Często tak pozornie błache zaniedbanie kończy się wymianą całego silnika lub jego kompleksowym remontem.
Pamiętaj:
- nie należy przekraczać maksymalnego przebiegu między wymianami paska rozrządu - określa go producent samochodu
- trwałość paska określona jest również w latach - dotyczy to samochodów, które robią niewielkie przebiegi
- wymieniając rozrząd zaleca się wymianę wszystkich rolek napinających oraz pompy wody
- nigdy nie należy kupować najtańszego zamiennika - jego zerwanie się będzie katastrofalne w skutkach
Prawidłowa wymiana rozrządu
W celu prawidłowej i zgodnej ze standardami wymiany rozrządu dysponujemy dedykowanymi zestawami blokad rozrządu do większości silników benzynowych i diesla. Tylko dzięki specjalnym blokadom możliwa jest w pełni bezpieczna wymiana paska rozrządu i pozostałych elementów.
Ponadto, po wymianie paska należy odpowiednio ustawić jego naciąg - również przy pomocy dedykowanego urządzenia.
Omawiane wyżej parametry są każdorazowo określane przez producenta samochodu (danego silnika) i należy ich bezwzględnie przestrzegać.
Pamiętaj, że należy regularnie sprawdzać jego stan, a w razie stwierdzenia luzów (wydłużenia) również wymienić. Powielane przez amatorów stwierdzenie, że łańcuch rozrządu jest wieczny i się go nie wymienia przestało być prawdą już wiele lat temu!